TECHNICKÁ  PODPORA

Dovolujeme si Vám poskytnout zjednodušenou orientaci v technickém označení pneumatik.

Parametr            Popis

195                 šířka pneumatiky v milimetrech

56                   snížení, tj. poměr výšky pneu k šířce v procentech                      typ konstrukce kostry ("R" radiální, "D" diagonální, 

                      "B" bias belted)             

15                   průměr disku - vnitřní průměr pneu v palcích

91                    index zatížení (viz tabulka níže)

H                     index rychlosti (viz tabulka níže) pro výběr je určující nejvyšší 

                       povolená konstrukční rychlost automobilu (dle TP)

TL,TT                bezdušové pneumatiky (tubelles), dušové pneumatiky (tube

                       type)

M+S                 pneumatika určená pro zimní provoz (mud + snow)

RF,XL               zesílená kostra pneu

C                     comercial-lehká nákladní auta

RW,OWT,WWW  bílý nápis na bočnici

OWL                 bílé obrysy písmen na bočnici

SW,WW             bílý pruh na bočnici

MFS,RPB,FR,FP  pneu opatřena ochranným lemem (alu kola)

RB                    černý nápis na bočnici

RY                    žlutý nápis na bočnici

DSST,RFT,SSR,   samonosná technologie pneu (dojezd po defektu), pouze pro

ZP,EMT,ROF       vozy vybavené indikátorem tlaku v pneu

 

 

  Index nosnosti (LI - Load Index): určuje maximální nosnost pneumatiky při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných podmínek.

 

 Kategorie rychlosti (SS - Speed Symbol): je maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných podmínek. Symbol kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny, zpravidla za rozměrem dané pneumatiky, vedle průměru disku.

INDEX NOSNOST - LI   

 LI   kg             LI   kg             LI   kg             LI   kg              LI   kg

---------------------------------------------------------------------

50  190         65  290         80  450         95  690         110  1060

51  195         66  300         81  462         96  710         111  1090

52  200         67  307         82  475         97  730         112  1120

53  206         68  315         83  487         98  750         113  1150

54  212         69  325         84  500         99  775         114  1180

55  218         70  335         85  515        100  800        115  1215

56  224         71  345         86  530        101  825        116  1250

57  230         72  355         87  545        102  850        117  1285

58  236         73  365         88  560        103  875        118  1320

59  243         74  375         89  580        104  900        119  1360

60  250         75  387         90  600        105  925        120  1400

61  257         76  400         91  615        106  950        121  1450

62  265         77  412         92  630        107  975        122  1500

63  272         78  425         93  650        108 1000       123  1550

64  280         79  437         94  670        109 1030       124  1600

KATEGORIE RYCHLOSTI - SS

SYMBOL     J     K      L    M    N     P    Q    R     S    T     U     H      V     W     Y     ZR   

MAX.R.    100  110  120 130 140 150 160 170 180 190  200  210  240  270  300  240

km/h

Něco málo rad od RS-pneu

  

Větší životnost pneumatik si ve většině případů ohlídáme sami.

- jedenkrát měsíčně kontrola tlaku v pneumatikách, dle doporučení výrobce

- při každé výměně pneumatik, je nutné vyměnit i ventil, jelikož vlivem odstředivé síly

  dochází k jeho opotřebení

- pravidelné seřízení geometrie, jak náprav, tak kol, tzn. seřízení sbíhavosti a odklonu kol

- vyvážení pneumatik.

 

Použití pneumatik na nápravě.

- na zadní nápravu doporučujeme vždy používat lepší pneumatiky, než na přední nápravě.

  Podle testů se prokázalo (nezávisle na pohonu kol), že při krizových situacích se lépe

  ovládají přední kola než zadní.